Městské, trekové, horské elektrokolo

Zájemce o nové elektrokolo má představu o tom, kde bude jezdit, poměrně jasně jsou vymezená elektrokola městská a například horská. Nejčastěji může dojít k nesprávné volbě elektrokola u trekového nebo krosového, po zkušenostech s první sezónou může hodně majitelů zvažovat přechod na horské.

Základním rozdílem mezi trekovým a krosovým elektrokolem je jeho (ne)vybavenost blatníky, světly, nosičem a dalšími doplňky. Přestože z finančních důvodů někdy můžeme dát přednost výběru krosového kola a dodatečně ho vybavit, treková kola mají instalaci světel a dalších doplňků obvykle lépe zvládnutou a elegantnější.

Přitom i městská kola mohou být vhodná pro výlety, budou-li po zpevněných komunikacích a mimo náročnější terén. Horská elektrokola může začínající elektrokolista považovat za zbytečná do té doby, než stráví nějaký čas na nezpevněných úsecích, například štěrku, poddajné hlíně nebo při jízdě v dešti. Přestože přímo kolo do terénu není nezbytné, ocení širší pneumatiky pro jistější průjezd zatáčkami, hlavně v klesání. Při častějším pobytu v přírodě také přijde na řadu rozhodování o výběru elektrokola s odpruženou přední vidlicí nebo celoodpruženého, které je dražší.

Přehled elektrokol najdete zde

Středový pohon elektrokola versus zadní motor

Pro aktivní rekreační využití elektrokola je rozhodně vhodnější středový pohon, který plynule reaguje na šlapání. V rovinatých oblastech a pro města bez většího převýšení je dostatečný zadní pohon, který na zvolený stupeň přípomoci jednoduše jezdci pomáhá, ale nijak nereaguje na míru snahy, kterou vyvíjí cyklista, dodává konstantní výkon. Výhodou je nižší cena, která může být podstatná při úvaze o koupi prvního elektrokola, po zkušenostech hodně majitelů volí už motor středový.

Středový motor elektrokola má i o něco nižší spotřebu a dá se tak počítat s vyšším dojezdem. Ten uvádí prodejci často ve vysokých desítkách kilometrů, což může být zavádějící. V kopcovitém terénu může cyklista na elektrokole počítat s menšími desítkami kilometrů, není-li v dobré kondici, kdy ve skutečnosti vykonává většinu práce sám. Samotná kapacita baterie pak není tak důležitá jako míra přípomoci, kterou využívá, váha jezdce a také náklad, všechny tyto faktory spolu s nízkou venkovní teplotou oproti optimu dojezd snižují. Některá elektrokola mají přímo dva akumulátory, řešením může být také náhradní baterie anebo jen sbalená nabíječka.

Elektrokolo Haibike nebo Lectron?

S obavami o kvalitu drahého elektrokola souvisí výběr značky. Základním vodítkem bude cena, přesto se vyplatí připlatit, pokud bude turistika na elektrokole vaší oblíbenou aktivitou, tisíce kilometrů zvládají kvalitnější stroje lépe. Zatímco značky jako Lectron, Apache, Mountfield a další na nižší cenové příčce poslouží, pro aktivní cyklistický rok je vhodné uvažovat od cenové hladiny LeaderFox přes Haibike až ke KTM a Specialized. Příkladů bude více a ne vždy je drahé elektrokolo kvalitní, nicméně korelace tu je, především vzhledem ke kvalitě použitých komponent. Při výběru může pomoci rada prodavače, dotaz v diskuzi elektrokol na internetu a nejlépe zkušenost majitele dané značky a modelu.

Důležitější než značka je u elektrokola, stejně jako u každého bicyklu, jeho údržba a pravidelný servis. Přes sezónu je třeba udržovat kolo v čistotě a pravidelně mazat, po nájezdu vyšších stovek kilometrů nebo dokonce nižších tisíců určitě svěřit elektrokolo servisu, nejsme-li dostatečně technicky zdatní. Řetěz a pastorky se po vyšším nájezdu mění, kontrolu vyžaduje přední i zadní měnič (přehazovačka a přesmykač), seřízení vyžaduje řazení, je třeba kontrolovat brzdové destičky. Podle typu daného kola může mazání nebo výměnu součástí vyžadovat i elektromotor, kontrolu při podezření na zabahnění.

Další rady pro výběr elektrokola

Nelze zanedbat základní kritéria pro výběr bicyklu, tj. odpovídající velikost rámu, vhodné sedlo, velikost kol, výběr pneumatik, a další. U elektrokola se někdy setkáme s absencí přesmykače vpředu, nepůjde-li o sportovnější verzi s dvěma až třemi disky, vyšší počet ozubených koleček na pastorku postačí. Dražší modely mají také většinou hydraulické kotoučové brzdy vzhledem k vyšší hmotnosti a především vyšším rychlostem, které zvláště po odblokování elektrola vyžadují.

Nejlepším doporučením pro výběr elektrokola je krátká testovací jízda, nejčastější rozdíly bude zájemce pozorovat mezi přípomocí zadního nábojového motoru a středového pohonu. Pro cesty po městě je vhodný i motor v předním kole, tento typ už není běžný, byť může být jednoduchou cestou k přestavbě oblíbeného bicyklu na elektrokolo.

Přehled cen elektrokol najdete zde