Rozhodnutí o nákupu elektrokola se už v časných fázích potýká s otázkou ceny – elektrokola s přijatelnou kvalitou jsou vzhledem k příjmům zatím relativně drahá. Je rozhodnutí o nákupu bazarového elektrokola správné?
Apache Everest
Do ruky se nám dostal model roku 2013 s předním zaplétaným motorem elektrokolo Apache Everest. Za přijatelných 25.000,- Kč s DPH, vstupní cenovou hladinu kvalitnějších elektrokol, dostal nový majitel solidní horské kolo s čelisťovými brzdami, pružinově odpruženou vidlicí pro lehký terén, alu ráfky 26″.
Co je důležitější, v předním kole má Apache Everest motor Bafang 8FUN SWXB s volnoběžkou, flaškovou Li-Ion baterii, vizuálně zaměnitelnou s termoskou nebo lahví, standardně s kapacitou 9 Ah, po repasi by ji bylo možné navýšit. Ovládací panel LED nabízí tři režimy asistence a tlačítko 6 km/h, které se musí po celou dobu držet stisknuté. Displej neinformuje o rychlosti, pouze o zbývající kapacitě baterie.
Výkon elektrokola s předním zaplétaným motorem Bafang 8FUN
Stejný jako u zadního zaplétaného motoru stejného Kolo je vhodné pro trasy s převýšením, ale v prudším stoupání se stává přípomoc motoru nepřesvědčivou kromě nejlehčích převodů. Pro většinu kopců je naštěstí poskytnutý výkon prospěšný, stejně jako na delší rovinaté úseky, kde odebere část námahy s širokými plášti horského kola.
V měkčím terénu je třeba očekávat, že přední motor nebude dostatečně zatížený a dojde k prokluzování předního kola, u jedince s vyšší hmotností nebude v některých případech asistence dostatečná, zaplétaný motor není tak efektivní jako středový.
Asistence se zapíná přibližně po jedné a půl otáčce pedálu, tedy hodně pozdě pro využití ve městě, kde pomalé vjíždění do vozovky a rozjezdy do křižovatek nejsou bezpečné. Pro cykloturistiku je to v pořádku, zde bude omezení spíše v dlouhých stoupáních, kdy bude mít motor sklon k přehřívání, stejně jako zadní zaplétané varianty.
Na horském kole jsme nezaznamenali problémy s vypínáním motoru za hranicí 25 km/h, především proto, že jsme ji s asistencí překročili jen mírně, široké pláště vyšším rychlostem na rovině nepřejí. Vypínání asistence při použité kterékoli z brzd je spolehlivé, samotné brzdy jsou účinné, byť s prudším nástupem.
Koupě použitého elektrokola
Tento kus byl pořízený s prodejny, ve které byl pravidelně servisován, historie byla tedy pod kontrolou a opotřebené součásti vyměněny. Ještě důležitější než stav motoru a jeho převodů je u koupě elektrokola stav baterie, jejíž kapacita klesá nejen s věkem jednotlivých článků, ale především s ohledem na způsob, jakým s ním předchozí majitel zacházel (zde najdete zásady správného chování k baterii).
Už po roce se dá předpokládat, že Li-Ion baterie bude mít kapacitu oproti nové i o 10% nižší, jde o poměrně přirozený proces, související se stárnutím článků a jejich používáním. Je-li kapacita ještě nižší, mohly se na ní podepsat cykly vybití na příliš nízké napětí, nesprávné skladování, anebo i kvalita použitých článků, která odpovídá cenové hladině, ve které bylo elektrokolo pořízeno. Lze se tak u levnějších kol setkat s bateriemi, které mají po roce provozu téměř o polovinu nižší kapacitu, než při zakoupení. Znamená to nižší dojezd a dřívější výměnu nebo repasi nejdražší součásti elektrokola.
Historie baterie je tedy nejdůležitějším faktorem při pořízení staršího elektrokola, a protože není možné ze systému získat diagnostické údaje, doporučujeme zátěžový test baterie elektrokola, který provede servis nebo prodejna elektrokol pro zjištění reálné kapacity.