Je nebo není chybou pořídit jedno z nejlevnějších elektrokol na českém trhu? Cenově dostupný Longwise od prodejce Avenberg / Catini přitahuje pozornost především seniorů, kteří nemají vysoké nároky na dojezd a rychlost. Jaký na nás elektrokolo Hermes za 9.000,- Kč udělalo dojem v krátkém testu?
Zpracování
Konstrukčně je kolo na přijatelné úrovni, byť je třeba počítat obecně s méně kvalitními materiály a nutností překontrolovat nebo dotáhnout všechny prvky, i proto, že kolo se zasílá za dalších 600,- Kč nesložené v krabici.
Čelisťové brzdy jsou méně účinné než u větších kol, určených pro větší ježdění, pneumatiky standardní, s běžnými motoventilky. Nízký nástup je pohodlný, sedlo široké a měkké, řídítka pevná, úhony může časem dojít přední košík na nákup nebo jorkšíra (je možné ho odmontovat i s podpěrou). Lakování je na dobré úrovni, byť na sedlové tyči se brzy poškrábe.
Vzhledem i rozměry kolo připomíná oblíbené skládačky, je i menší, než se zdá z propagačních fotografií, jezdec s výškou od 180 cm může už působit mírně nepatřičným dojmem.
Jízda
Cílovou skupinou jsou jednoznačně starší osoby, jeden poměrně lehký převod bez přehazovačky neumožňuje příliš rychlou jízdu, zato je použitelný spolu s motorem až do středně náročného stoupání, naopak, na rovině se šlape díky převodu snadno, proto se někdy vypne. Zadní motor s výkonem 250W má poměrně dlouhou prodlevu, než se zapojí, signál dostává z otáčení klik. Na správně nahuštěných pneumatikách (4 Pa) je jeho přípomoc citelná, i když jen v mírném kopci jezdce veze, do většího stoupání už je třeba více či méně zabrat. Nového majitele může překvapit, že motor pomáhá ještě několik vteřin po ukončení šlapání, v tom případě stačí zmáčknout kteroukoli z brzd, čidlo upozorní řídící jednotku, aby motor vypnula.
Na rozdíl od dražších elektrokol není možné regulovat míru asistence, na řídítkách je jen přibližná indikace stavu akumulátoru (3 stupně), přesnější na samotném akumulátoru (5 diod). Jeho kapacita 4,4 Ah při 24 V je příznivá pro cenu, méně už pro delší výlety, za reálný dojezd spolu se šlapáním se dá očekávat přibližně 15 – 20 km v nepříliš náročném terénu podle váhy jezdce, povrchu a protivětru.
Kapacita baterie elektrokol se obvykle snižuje minimálně o 10% ročně, na poslední diodě už se nedá od motoru očekávat téměř žádná pomoc, i to by měl potenciální zájemce zvážit před pořízením.
Shrnutí
V cílové skupině důchodců s průměrným příjmem jde o jedno z mála dostupných elektrokol, ti aktivnější by mohli uvažovat o větší variantě se silnějším akumulátorem od 13.000,- Kč. Stále jde o levný čínský dovoz, určený pro přiměřenou zátěž, důvodem pro vyšší ceny městských elektrokol od 20.000,-, ale často od 25.000,- Kč je vyšší kvalita všech prvků, především akumulátorových článků, silnější motor 350 W, lepší výbava a většinou montáž v ČR.
Levné čínské elektrokolo je vhodné na místní pojížďky nižší rychlostí, pro osoby, které mají hmotnost do 95 kg a výšku do 180 cm. Při kapacitě baterie maximálně 104 Wh je třeba mít přiměřená očekávání pro dojezd, motor také není vhodný do oblastí s prudším stoupáním pokud jezdec není v kondici výrazně ho podpořit.