Pro zachování maximální kapacity Li-Ion akumulátoru elektrokola stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel. Obavy z poškození baterie elektrokola je možné omezit správným nabitím, umístěním ve vhodné teplotě a při skladování pravidelnými kontrolami napětí. Pokud nemáte po ruce voltmetr, po vložení do elektrokola se míra nabití ukáže na displeji, některé baterie mají i indikaci diodami přímo na sobě.
Nabíjení baterie elektrokola a skladování
Optimální míra nabití je mírně nad polovinou kapacity, máte zde i velkou rezervu pro samovybíjení. Pokud se míra nabití sníží k 40%, ale dlouhodobé skladování pod 20% baterii tolik nevyhovuje a především se zvyšuje riziko samovolného vybití na 0%, které by ji mohlo poškodit. To může nastat poměrně brzy působením nízkých teplot, dále vlivem samovybíjení při dlouhodobějším skladování a často u baterie, která zůstává na elektrokole. Systém nemusí být kompletně vypnutý a z baterie stále odebírá minimální proud, je vhodné ji tedy skladovat samostatně a pokud má vlastní vypínač, použít i ten.
Životnost Li-Ion akumulátoru snižuje nabití na více než 80% po delší dobu, pokud vás čeká cesta, plné nabití den předem je optimální, skladování na 100% ne, během let by vás stálé dobíjení doplna připravilo spolu se stárnutím akumulátoru o desítky procent kapacity a tím dojezdu.
Kolik stojí nový akumulátor elektrokola?
Baterie elektrokola a zima
Teplota je také důležitým faktorem, pokojová je přijatelná i když ne optimální, nižší je vhodnější, ne už pod bodem mrazu. Provozování baterie v mrazu není problém pokud dochází k odběru, jen výdrž bude nižší, to lze omezit přenesením baterie z interiéru a využitím tepelně izolačního obalu. Pokud pak budou na akumulátor výkonové nároky, sám už se při větším odběru proudu zahřeje v provozu. V nižších teplotách dochází nejen k rychlejšímu samovybíjení, ale podchlazená baterie také zajistí nižší než maximální výkon. Nabíjení studených článků trvá déle, tomu se dá opět čelit jejich přenesením do teplého prostředí.
Druhým extrémem je vystavení akumulátoru vysoké teplotě například v interiéru auta nebo ponecháním elektrokola na slunci, zkušení elektrokolisté parkují ve stínu nebo baterii zakryjí kusem oděvu. Čím více je nabitá, tím vyšší je v takovém případě riziko samovznícení nebo jiného poškození. Originální a kvalitnější články jsou bezpečnější, levné varianty jsou rizikovější.
Prodloužení životnosti akumulátoru elektrokola
Na základě chemicko fyzikálních vlastností lithio-intových a příbuzných baterií je možné při vhodném nabíjení mít až o 50% delší životnost článků. Teoreticky i prakticky měřením bylo prokázáno, že pokud se vyhneme plnému vybití a plnému nabití baterie, počet cyklů (v přepočtu na plné) se zvýší podle typu článku až o polovinu. Graf a přehlednou tabulku k šetrnému nabíjení baterie elektrokola najdete na VeloFiala.
To prakticky znamená, že akumulátor elektrokola, nabíjený jen v rozmezí 40 – 60%, případně 30 – 70%, budeme měnit později, než akumulátor, který projde plným cyklem. Pro kratší pojížďky je to proveditelné, pro delší výlet je běžné vyjíždět s plně nabitou baterií, a vracet se s téměř vybitou, tady se nedá nic dělat, snad jen průběžně dobíjet na cestě, když bude příležitost. Rady pro využívání jen částečného cyklu nabití Li-Ion baterií najdeme v manuálech k elektrickým akumulátorovým sekačkám i v návodech k elektromobilům, výrobce samozřejmě respektuje, že někdy je plné nabití nezbytné, na možnost prodloužení životnosti však často upozorňuje. Část návodů se ovšem stále drží rady plného nabití, aby se výrobce vyvaroval rizika, že provozovatel bude reklamovat samovybíjením poškozenou baterii, například po zimě.
Od účastníků diskuzí na internetu také můžete dostat dobrou radu pro „formátování baterie“, která je u Li-Ion článků zcela zcestná, protože platí jen pro NiCD a NiMh články. Pokud displej elektrokola neukazuje správné hodnoty pro novou baterii, není to tím, že by potřebovala plně nabít a vybít, ale tím, že nemá k dispozici kompletní údaje, to se změní po najetí dostatečného počtu kilometrů.
Balancování baterie elektrokola
Každý modelář, využívající Li-Ion, Li-pol a podobné baterie ví, že jednotlivé články akumulátoru je nutné balancovat, tedy všechny při nabíjení dobít na optimální hodnotu, pokud očekává od modelu maximální výkon. U elektrokola a elektromobilu je funkce autonomně zajištěná elektronickým systémem, BMS u elektrokola zajišťuje balancování při dobití do 100%. To znamená, že jednou za čas je plné dobití vhodné, a vysvětluje i, proč může dosažení 100% trvat poměrně dlouho. Mezi 80% a 100% kapacity lithio-iontové baterie se nabíjení zpomalí vždy, ať už jde o jakýkoli spotřebič, i mobilní telefon. Výrobce obvykle uživatele nezatěžuje instrukcemi k balancování článků, o vše by se měla postarat dodaná nabíječka.