Používáme-li elektrokolo namísto běžného kola, jistě nás bude zajímat celková cena za energii na kilometr jízdy.

Při výpočtu ceny na 1 km jsou hlavními vstupními údaji cena za 1 kWh energie z elektrické sítě, cena a životnost baterie.

Otázkou je, zda-li započítat i cenu elektrokola a jak do ní promítnout jeho životnost. Na jedné straně můžeme předpokládat, že kolo máme a pouze ho přestavíme s použitím některé konverzní sady, na straně druhé vycházíme ze situace, kdy kupujeme celé elektrokolo. Každopádně běžná údržba, jako jsou nové pláště a duše kol, lanka, maziva, atd., není ve výpočtech zahrnuta, protože se nedá dobře odhadnout a musí být prováděna bez ohledu na to, má-li kolo elektromotor či nikoliv.

  1. Baterie například 36V, 14Ah, 504Wh – na jedno nabití minimální dojezd 40 km například v kopcovitém terénu, kde životnost současných Li-Ion baterií předpokládejme 750 cyklů (při dobrém zacházení až 1000), při očekávaném poklesu kapacity v budoucnu až na 75%. Celková vzdálenost je tedy minimálně 750 x 40 = 30 000 km, cena baterie pro výpočet může být 7000 Kč, i když kvalitnější je dražší, to se promítne do delší životnosti.
  2. Elektrická energie ze sítě 4,20 Kč / 1kWh v běžném tarifu 2019 pro domácnost. Jedno nabití baterie (500Wh) nás stojí 2,10 Kč. Baterii samozřejmě nenabíjíme úplně práznou a nabíjení neprobíhá se 100 % účiností, tyto drobnosti jdou proti sobě a proto je pro jednoduchý výpočet můžeme zanedbat.

Motory, označované BLDC, jsou 3-fázové střídavé motory s permanentními magnety (bez řídící jednotky není možné motor provozovat), menší motory mají v sobě planetovou převodovku, ta je mnohdy z tvrdého plastu a dochází v ní k opotřebení ozubených kol. Větší motory, uváděné jako bezpřevodovkové, mají v sobě pouze pevnou hvězdici cívek a kolem obíhající prstenec neodymových magnetů. Jedinou mechanickou částí těchto motorů jsou ložiska a životnost těchto motorů je teoreticky nekonečná. Důležitou součástí je řídící jednotka, která vytváří ze stejnosměrného proudu baterie třífázový střídavý. Jedná se o jemnou elektroniku, která se většinou nekazí.

Výpočet:

Jedno nabití baterie za cenu 2,10 kč x 750 cyklů = 1575 Kč

Jedna baterie zajistí 40 km x 750 cyklů = 30 000 km minimálně, i se zohledněním snižující se kapacity.

Z toho vychází cena spotřebované elekřiny 0,0525 Kč na kilometr, v roce 2020 vzhledem ke zvyšující se ceně energie i víc.

Cena baterie 7000 Kč, při celkovém dojezdu 30 000 km vychází 1 kilometr na 0,23 Kč, celkem tedy 0,28 Kč na kilometr jízdy.

Nepočítáme náklady na údržbu elektrokola, protože jsou podobné nákladům na údržbu běžného kola.