Elektrokola jsou poslední dobou hitem, ale jak vybrat to správné? Přinášíme několik tipů, jak se správně zorientovat v široké nabídce. Předně je třeba si uvědomit, na co elektrokolo budete využívat. Zda ho potřebujete jen k tomu, abyste se občas projeli po cyklostezce, dopravili se do práce, nebo s ním chcete řádit na trailech. A pak samozřejmě musíte stanovit,  kolik peněz chcete do elektrokola investovat, protože cenové rozpětí je obrovské. Jednoduché městské elektrokolo lze koupit do 20 tisíc korun, nadupaný celoodpružený bike s dlouhým zdvihem a lehkým rámem z karbonu pořídíte za cenu slušného auta, do peněženky byste sáhli pro 300 000,- Kč i víc.

Pokud se chcete jen občas projet po městě, nebo po rovinaté cyklostezce, vystačíte s městským elektrokolem. To díky sníženému rámu umožňuje snadný a pohodlný nástup a sesednutí, kola jsou vybavena blatníky, které oceníte v případě, že vás zastihne déšť. Díky nosiči můžete s městským elektrokolem obstarat drobný nákup, nebo ho využít jako dopravní prostředek do práce, namísto hromadné dopravy. Městské elektrokolo můžete pořídit i ve verzi skládací a uložit ho do zavazadelníku vašeho auta, pokud ho potřebujete snadno přemístit například na cyklostezku. Městská elektrokola se nehodí pro jízdu v těžkém terénu a obtížně byste s nimi zvládali i prudká stoupání.

Trekové elektrokolo je rovněž určeno především na cesty po městě a na cyklostezkách, ale můžete s ním už vyrazit i na delší nenáročný výlet.  Je to v podstatě sportovnější varianta městského elektrokola, které zvládne i polní cesty a lehčí  terén. I trekové elektrokolo bývá vybaveno blatníky, nosičem a stojánkem.

Pokud hledáte univerzál, s nímž můžete vyrazit  na výlet, do přírody i do práce, vybírejte z nabídek krosových elektrokol. Jde o sportovnější verzi trekového elektrokola má širší pláště a větší počet převodů, takže hravě zvládne  jízdu v lehčím terénu, ale samozřejmě se na něm pohodlně svezete i na cyklostezce. V základu krosová elektrokola nebývají vybavena blatníky ani nosiči nebo světly, což ale neznamená, že si je nemůžete dokoupit a nechat namontovat.

Toužíte zdolávat náročné traily, zůstat v sedle i v těžkém terénu? Pak si pořiďte horské elektrokolo, což je nejuniverzálnější a nejsportovnější varianta elektrokola. Prohánět se s ním můžete nejen v terénu, na po polních či lesních cestách, ale samozřejmě se skvěle svezete i po silnicích a na cyklostezkách.

Potenciálního zájemce o elektrokola nejčastěji zajímá, jaký bude mít dojezd. Odpověď na tuto otázku není snadná. Pokud vážíte přes metrák (a ne všechna kola v nabídce vás pak uvezou),  a pojedete dlouhodobě s vyšším výkonem motoru, můžete urazit třeba jen 30 – 40 kilometrů. Když jste muší váha a vytáhli jste elektrokolo na rovinatou cyklostezku, najezdíte po ní i 150 kilometrů při první stupni asistence. Dojezd zkrátka ovlivňuje mnoho faktorů, mimo jiné i kapacita a stáří baterie či umístění motoru. Středový pohon dokáže lépe využít energii z baterie až o 10 procent. Záleží také na tom, jak moc využíváte podporu, kterou elektrokolo nabízí obvykle v několika režimech. Například středový motor Bosch má režimy Eco, Tour, eMTB a Turbo. Na rovinkách využijete Eco a Tour, eMTB se v závislosti na tlaku na pedál  automaticky přizpůsobuje vašim jízdním vlastnostem a samo přepíná mezi všemi režimy. Pokud budete šlapat na Praděd, asi si rovnou zapnete Turbo.

Rozhoduje i kondice jezdce, čím více šlapete, tím méně motor spotřebuje energie. Důležité je i roční období, v zimě se baterie elektrokola rychleji vybíjí a dojezdová vzdálenost může být až o třetinu kratší než v létě.

Ceny městských elekrokol začínají na 15 – 20 tisících korunách, v dalších kategoriích startují  ceny zhruba na 25 tisících, elektrokolo s kvalitnějšími komponenty bude mít cenovku od 35 tisíc výš. Elektrokola od renomovaných výrobců jako například Trek či Specialized těžko pořídíte za méně než 50 tisíc korun.