Každý, kdo jednou usedl na elektrokolo, nejspíš zjistí, že dosáhnout na něm rychlosti 25 km/h není nic moc složitého. A láká ho zkusit jet ještě rychleji. Jenže v tu chvíli elektrokolo začne klást odpor a postupně vyřazovat z provozu motor, který vám do té doby tak poslušně pomáhal hravě zvládat všechny kopce. Může za to legislativa, která výrobcům elektrokol rychlostní limit nařizuje.
Klikněte pro nabídky zrychlení elektrokola
Výkon pohonné jednotky v elektrokole nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální schválená rychlost elektrokola s asistencí motoru může být nejvýše 25 km/h, po dosažení této hranice je výkon motoru postupně snižován až do úplného vyřazení z činnosti. Pouze taková elektrokola jsou považována za „klasická“ jízdní kola. Jejich majitelé je nemusí registrovat na úřadech, není jim přidělovaná registrační značka, není nutné pojištění a také nemusíte být držitelem řidičského oprávnění.
Některým uživatelům to ale nestačí, rádi by frčeli se svým elekrokolem rychleji. Odstranit rychlostní limit lze snadno pomocí hardwarového klíče nebo chiptuningu. Úpravu nabízí řada firem, dokonce i samotní prodejci značkových kol. Jenže z takto upraveného elektrokola se rázem stává v podstatě moped, který nesmí na veřejné komunikace. Z pohledu zákona se totiž jedná o elektrický skútr, který podléhá schvalování a registraci. Pokud vás s takto upraveným strojem zastaví policejní hlídka, hrozí vám stejný postih, jako byste řídili neregistrovaný motocykl bez platného povinného ručení a dalších povinných náležitostí daných vyhláškou ministerstva dopravy.
Další věc je, že riskujete poškození kola. Někteří výrobci upozorňují, že takový technický zásah do kola může způsobit trvalé konstrukční změny, pro které není navrženo samotné kolo, ani komponenty elektromotoru.
S vysokou pravděpodobností přijdete také o záruku. Někteří úpravci přesvědčují zákazníky, že tento zásah nemá na záruční podmínky vliv, ale například výrobce motorů Bosch na to má jiný názor. V případě reklamace je profesionální diagnostické zařízení schopno odhalit tuningový zásah a záruční oprava pak nepřipadá v úvahu.
Úprava kola se vám může prodražit i v případě nehody. Pokud pojišťovna zjistí, že škodu zavinil řidič vozidla nezpůsobilého k provozu na pozemních komunikacích, což elektrokolo po tuningu bezesporu je, může odmítnout plnit pojistné plnění a náhradu škody musí hradit viník.
Pokud jste dočetli až sem a pořád vás to neodradilo, existují samozřejmě způsoby, jak elektrokolo zrychlit až na zhruba 50 kilometrů za hodinu. Po provedení takové úpravy dojde ke zrušení rychlostního limitu 25 km/h a motor se při dosažení této rychlosti nebude odpojovat. Cena takové úpravy se pohybuje v rozmezí 2 000 – 5 000 Kč, veškeré údaje, jako je aktuální, průměrná i maximální rychlost, celková vzdálenost, výkon, dojezd či stav baterie zůstávají pravdivě zobrazovány. Funkci lze kdykoliv za jízdy vypnout a zapnout. Takto upravené elektrokolo používejte na vlastní nebezpečí a mimo veřejně přístupné pozemní komunikace.
Existují i elektrokola, která jsou zrychlená na 45 km/h už samotným výrobcem, například modely VADO 5.0 či VADO 6.0 renomované značky Specialized. Pokud si takové elektrokolo za více než 100 tisíc korun pořídíte, dostanete kromě záručního listu i CoC list (Certificate of Conformity), s nímž následně zamíříte na dopravní inspektorát, kde ho přihlásíte, protože podle legislativy se jedná o motocykl. Musíte si sjednat povinné ručení, do 30 dnů obdržíte technický průkaz a registrační značku, kterou musíte na kolo umístit. Na vyjížďku si pak musíte nachystat s sebou řidičský průkaz na moped, malý techničák, zelenou kartu od pojišťovny, na hlavu si povinně nasadit helmu na moped (nikoli pouze cyklistickou), a můžete vyrazit. Samozřejmě na silnici, protože na cyklostezce nemáte s „motocyklem“ co dělat.
Jak zcela zabít limitem 25 km radost a smysl elektrokola. Na silničním kole jsem jezdil 45 běžně. Z kopce na čemkoliv jedete i 75 km/h ale po rovince , jste na e-kole limitováni 25 km/h. Jaký to má smysl?
Musím kousek po cyklostezce, než se dostanu, kam potřebuji, tak to vypnu a v terénu zapnu. Co proti tomu může někdo mít? A má. Když se tedy budu přemisťovat po silnici, musím na mobilu zapnout WAZE – „pozor, před vámi je policejní hlídka“.